Τρίτη, 8 Απριλίου 2008

ΝΙΟΝΙΟΣ ΜΕΛΙΤΑΣ

Για τα πανηγύρια

[…] Τον επίλογο όμως, αυτού του ιδιόρρυθμου πασχαλινού ξεφαντώματος, τονε γράφει το πανηγύρι τ’ Αη-Λύπιου, την Κυριακή του Θωμά, στον Καλητέρο. Όπου στα σκιερά λιοστάσια του, που τα κεντάνε μοσχομύριστα αγριολούλουδα, στρώνανε ομαδικά και κατάχαμα, οι πατεράδες μας τη γιορτάσιμη τραπεζαρία τους. Ψητό, κορπέτες, τυριά, κόκκινα αυγά, ενώ η βερντέα από το καρτελάκι, έτρεχε ασταμάτητα.
Τα δικά μας τα χρόνια, η εκδήλωση έχει πετσοκοφτεί τραγικά από το σκουλήκι της μοντερνοποίησης. Που με το δίκιο της ίσως, αρωτάει με τη σειρά της:
- «Μα γιατί να τρώει κανείς καταγής και άβολα όταν, όπου και να κάμει θα ’βρει λογίς-λογίς ψησταριές, που προσφέρουνε μέχρι και του πουλιού το γάλα»
Ναι, σύμφωνοι, έτσι είναι… Μόνο όπου διαφεύγει, πως εκείνο το κοινό και αξέχαστο υπαίθριο φαγοπότι, είχε ψυχή! Κάτι που στερείται ασυζητιτί, το οποιοδήποτε κοσμικό ρέστωραν ή η ανάλογη ταβέρνα. Ύστερα απ’ όλα αυτά, λες και ακούω το χτεσινό καθηγητή μου και σημερινό πολύτιμο φίλο μου, τον Παναγιωτάκη Μπελούση, με την καλοσυνάτη, πάντα του διάθεση, να μου ξαναλέει:
- «Μην κοπιάζεις φτωχέ Δον-Κιχώτη, ο σημερινός τζαντιώτης, ο μπλαζέ, όπως το είπα, δεν σκοτίζεται πια για πανηγύρια»
- «Το ξέρω δάσκαλε», τ’ απαντάω, «πως έχεις όπως πάντα δίκαιο. Αλλά μ’ όλο το σεβασμό όπου σου ’χω, δε θα συμφωνήσω μαζί σου. Γιατί θα πρέπει επιτέλους ν’ ακούσουνε οι κάθε λογής «μπλαζέδες» πως υπάρχουν κι άνθρωποι, που ’χουνε τη δύναμη, ν’ αντιστέκονται στην αδιαφορία. Μπορεί να ’ναι λίγοι, αυτό όμως δεν μετράει, γιατί και το προζύμι… λίγο είναι».
.
Το κείμενο αυτό του κ ΝΙΟΝΙΟΥ ΜΕΛΙΤΑ προέρχεται από την έκδοση¨στο ξωκλήσι του Αγίου Λύπιου¨ , Ζάκυνθος 2006

6 σχόλια:

don basilio είπε...

Μωρέ Vertzak, αντίς εξεκίνησες τα πόστα για τον Άγιο σου, δεν ακούγεται τσιμουτία. Μην είναι κακό σημάδι και υπάρξει σαμποτάζ? Πάντως για να σε καθησυχάσω από μερία μας, και όσο πέρνει το αφτί μου εδώ πάνω, η μάνα μου με κάτι ξαδρέφια τσης ετοιμάζουνται για το πόστο. Αν έβρουμε και τίποτσις φοράδες να τσι φέρουμε ή θα έχουμε κουβέντεεες?

MariaD. είπε...

Καλησπέρα, Ντένις! Τζαντιώτες ..."μπλαζέδες"; Πολύ καλό!!

GreekCivilization είπε...

Εξαιρετικό κείμενο!
Ζακυνθινοί bloggers όλου του κόσμου ενωθείτε!

don basilio είπε...

ΜΑ ΕΥΤΟΥΝΟ ΤΟ ΝΤΕΝΙΣ ΜΟΥ ΤΙ ΔΕΙΝΕΙ. ΝΤΕΝΙΣ ΑΠΟ ΔΩ, ΝΤΕΝΙΣ ΑΠΟ ΚΕΙ.
ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΗ ΛΑΖΑΡΟ ΕΙΝΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΤΑ ΣΤέΙΤΣ ΝΑ ΤΟΝΕ ΛΕΝΕ ΝΤΕΝΙΣ. ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΞΑΝΘΟΣ ΑΛΛΑ ΠΑΕΙ ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΑΓΟΝΙΖΟΤΑΝΕ ΤΟΝ ΜΠΟΜΠΙΡΑ ΤΟΥ ΜΙΤΣΕΛέΙΚΟΥ.
ΠΕΣΤΟΝΕ ΝΙΟΝΙΟ, ΠΕΣΤΟΝΕ ΔΙΟΝΥΣΗ, ΜΑ ΝΤΕΝΙΣ ... ΔΕ ΖΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΙΑ...

MariaD. είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
KAKOLIRIS NIKOS είπε...

Από το ταξίδι μου στην Ζάκυνθο.

Θα ήθελα να κάνω μερικά σχόλια από το ταξίδι μου στην Ζάκυνθο την περίοδο των γιορτών του Πάσχα.

Γνωμη μου είναι πως θα πρέπει κάποια στιγμή να δοθεί έμφαση σε κάποια θέματα που προσπαθούν να κρατούν την Ζάκυνθο απομονωμένη από την υπόλοιπη Ελλάδα και τις προσδίδουν μια εκκεντρική εσωστρέφεια.

Κατά την προσέλευση μου στο Νέο αεροδρόμιο με μια βαριά βαλίτσα, και κάποια επιπλέον πράγματα δεν συνάντησα εντός της αίθουσας παραλαβής ούτε ένα καροτσάκι μεταφοράς και όταν ερώτησα μου είπαν πως θα βρώ έξω.

Πήγα να φέρω, αλλά η πόρτα που ανοιγει από μέσα δεν ανοίγει ως γνωστόν από έξω.

Ετσι αναγκάστηκα να περιμένω για να βγει κάποιος και να ορμίσω πριν ξανακλείσει.

Ωραία εντύπωση θα έκανε σε κάποιον, άλλο, η η πρωτη του επαφή με τον τόπο.

Κάποια από τα καραβάκια τονίζω και το έχω ξαναπεί πως δεν ανταποκρίνονται στο πνεύμα της εποχής και της προόδου.

Το ένα εξ' αυτών έχει μόνο ένα σαλόνι χωρίς εξαερισμό και φυσικά γίνεται ντεκές.

Θα μπορούσε να γίνει μια προσπάθεια να μπουν και κάποια γρήγορα μικρότερα για να εξυπηρετούν όσους δεν χρειάζονται αυτοκίνητο.

Η πόλη είναι αρκετά βρώμικη σε κάποια σημεία κάτι που είναι λυπηρό.

Και κάποιες ταβέρνες προσφέρουν καφέ μόνο το απόγευμα και όχι τις 12 το πρωί (ή προσφέρεις ή δεν προσφέρεις).

Ελπίζω να υπάρξει μια μικρή έστω ενασχόληση με τα θέματα αυτά.

Συμφωνώ πως είναι σημαντικό να τηρούνται κάποιες παραδόσεις έστω και με τις προσωπικές θυσίες του Διονύση και κάποιων φίλων.

Αλλά αν δεν βγει η Ζάκυνθος από μια εκκεντρική εσωστρέφεια, που γίνεται κατανοητή κυρίως σε αυτούς που λείπουν από τον τόπο, τότε οι παραδόσεις και τα έθιμα θα είναι μόνο για εσωτερική κατανάλωση και ο πλούτος αυτός δεν θα μπορεί να σμίξει με τον ελλαδικό και παγκόσμιο σύγχρονο πολιτισμό.

Το μόνο που δεν περιμένω να ακούσω ειναι η λέξη- καλύτερα.

Μπορεί κάποιος να μου φέρει αντιρήσεις όπως αυτές του νεοπλουτισμού και της υποβάθμισης του πνευματικού επιπέδου που αυτός έφερε.

Τώρα όμως όπως έχουν τα πράγματα ας μην προστεθεί η εκκεντρικότητα και η εσωστρέφεια σε αυτό το σκηνικό.

Νομίζω πως με την συνεχή ανάπτυξη του ανταγωνισμού στον τουρισμό η Ζάκυνθος πρέπει να προσέξει διότι δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα μιας νέας εποχής και κυρίως στο να κερδίσει το στοίχημα στην ποότητα αυτού που κάνει.

Αντιθέτως χαίρομαι για την live κάμερα στην πλατεία Σολωμού.